Plastische chirurgie onder jongeren: een groeiende rage

51 Views

Lipfillers, een borstvergroting of een spuitje botox. Het toepassen van plastische chirurgie wordt steeds meer vergelijkbaar met het kopen van een nieuw paar jeans. Cosmetische behandelingen behoren tegenwoordig tot de normaalste zaak van de wereld. Niet alleen ouderen, maar ook jongeren bevinden zich steeds vaker in een cosmetische kliniek.

Anouk Zegers en Nemo Schillemans

Een derde van de jonge vrouwen tot 35 jaar kan zich voorstellen dat ze in de toekomst wat aan haar uiterlijk laat doen, enkel om er mooier uit te zien. Dat blijkt uit een onderzoek van EenVandaag samen met Linda. Een kwart van deze vrouwen heeft ook serieus overwogen een cosmetische ingreep te ondergaan. 

Fontys Hogeschool Journalistiek heeft een enquête gehouden onder jongeren van 15 tot 30 jaar, waarin gevraagd werd naar de interesse in cosmetische behandelingen. Uit deze enquête blijkt onder anderen dat de helft van de jongeren heeft overwogen een cosmetische ingreep te ondergaan.

Loading...

Loading…

Maatschappij steeds maakbaarder

Plastisch chirurg Erik Borg vindt dat er tegenwoordig op cosmetische behandelingen een minder groot taboe rust dan vroeger. Mensen lopen er volgens hem makkelijker mee ‘te koop’. “Twintig jaar geleden was het nog not done om aan te geven dat je iets aan jezelf hebt laten veranderen”, vertelt de chirurg. “Dat men er makkelijker mee te koop loopt, resulteert zich in dat men sneller over de schroom heen stapt.”

Jongeren zetten zich tegenwoordig makkelijker over de schaamte heen, wat volgens Borg vooral te maken heeft met social media en openheid. “Alles wat we willen weten, is tegenwoordig met drie drukken op de knop te vinden”, vertelt Borg, die meent dat wanneer iets makkelijker te vinden is, het ook makkelijker bespreekbaar is.

“Onze maatschappij is de afgelopen 10-20 jaar veel maakbaarder geworden”, vertelt de chirurg die werkzaam is in het Bravis ziekenhuis in Roosendaal. “Dat merken we in meerdere onderdelen. We krijgen meer gevarieerde keuzes in alles: auto’s, huizen, maar ook cosmetische behandelingen.” Volgens Borg is de vraag naar verschillende soorten behandelingen gestegen. “Als iemand geen interesse heeft in siliconen gevulde protheses, dan kan deze persoon bijvoorbeeld nog kijken naar watergevulde protheses. Deze keuze was er vroeger niet.”

Door deze verandering in de maatschappij ziet ook de chirurg steeds vaker jonge mensen verschijnen in het ziekenhuis. “Mensen tussen de 15 en de 30 jaar zien we tegenwoordig steeds vaker. Doordat het meer bespreekbaar is, kijkt men al vroeger en jonger naar mogelijkheden in cosmetische behandelingen.” Een andere grote verandering, is dat er steeds meer minderjarigen zijn die iets aan zichzelf willen laten veranderen. “Als er echt iets aan de hand is wat de ontwikkeling van het kind belemmert, dan kunnen we na inschakeling van de kinderarts, ouders en soms ook psycholoog onze opties afwegen”, vertelt Borg. “Het kan dan dus zijn dat we aan een minderjarige een cosmetische behandeling aanbieden. Dit heeft echter wel vaak een medische achtergrond.”

Influencers

Social media heeft een groot aandeel in het populair maken van plastische chirurgie, vindt social media expert Jaap van Zessen. “Het is een typisch voorbeeld van normalisering. Als je maar genoeg mensen om je heen ziet die het ook doen, wordt het vanzelf normaal. Vroeger deed echt niemand het behalve Marijke Helwege naar mijn idee.’’

Van Zessen is van mening dat influencers een grote rol spelen in de verhoogde interesse in plastische chirurgie onder jongeren. “Influencers zijn de nieuwe rolmodellen. Vroeger als klein jongetje wilde ik op Dennis Bergkamp lijken en kocht ik dezelfde voetbalschoenen. Nu kijken meiden bijvoorbeeld op tegen Monica Geuze en willen ze dezelfde haarproducten gebruiken als zij’’, legt hij uit. Dit kan precies hetzelfde werken voor de plastische chirurgie, vindt de expert. “Stel je twijfelt over of je vollere lippen wilt of niet, en je ziet op Instagram dat je rolmodel het ook heeft gedaan, dan is de stap om naar een kliniek te gaan veel makkelijker.’’

Daarnaast is het posten van foto’s een makkelijke en goedkope manier van reclame maken, volgens de Social Media expert van het AD. “Bedrijven sturen een product op naar een influencer met veel volgers. Zij testen het product, maken er een selfie mee en posten het op Instagram. Hiermee verdienen ze best veel geld. De bedrijven zijn juist relatief minder geld kwijt omdat tv-reclames maken veel duurder is.’’

Van Zessen heeft zelf niks tegen plastische chirurgie, maar hij vindt de vermelding van reclame bij de Instagram-posts wel belangrijk. “Hier zijn richtlijnen voor. Als influencers reclame maken voor een product moeten ze officieel de hashtag #spon of #ad gebruiken. Deze hashtags geven aan dat het product gesponsord is of dat het een reclame is’’, legt hij uit. “Ik betwijfel of dat bij het reclame maken van plastische chirurgie ook gebeurt, omdat niet iedereen het oké vindt dat je daar reclame voor maakt, denk ik. Het is best een schimmig wereldje.’’

Loading...

Loading…

Kunnen jongeren zelf beslissen?

In de afgelopen jaren heeft er dus een stijging plaatsgevonden van cosmetische behandelingen. Jongeren komen steeds sneller in aanraking met schoonheidsidealen, wat volgens deskundigen vooral komt door de invloeden van social media. Ondanks de stijging van interesse in cosmetische behandelingen, bij jongeren tussen de 14 en 25 jaar, is er weinig duidelijkheid over het inschattingsvermogen van de jongeren betreft de risico’s, die een cosmetische behandeling met zich meebrengt. 

Je kunt dus de vraag stellen, waarom er een verhoogde interesse is in cosmetische behandelingen, maar ook of jongeren in staat zijn om een juiste beslissing te nemen betreffende een cosmetische behandeling. Staan zij na 10 jaar nog achter hun besluit van toen ze jonger waren? 

Een scriptie van een studente Huidtherapie aan de Haagse Hogeschool gaat hier dieper op in. De conclusie die uit deze scriptie luidt, dat jongeren niet volledig toerekeningsvatbaar zijn voor de keuzes die ze tot 25 jaar maken. Doordat het brein zich doorontwikkeld tot het 25e levensjaar, is het voor jongeren lastiger om de consequenties te ondergaan van een actie die ondernomen wordt. Dit geldt voor alle situaties, dus ook voor het ondergaan van cosmetische behandelingen. 

Uit de scriptie blijkt ook, dat zowel professionals, als jongeren zelf niet denken dat kinderen onder de 18 jaar in staat zijn verantwoorde keuzes te maken betreffende plastische chirurgie. Jongeren onder de 18 jaar mogen volgens de Rijksoverheid dan ook geen operatie ondergaan waarbij er wordt geïnjecteerd of gesneden. Een advies dat in de scriptie wordt gegeven, is dat er in het vervolg voor jongeren t/m 21 jaar een aparte anamnese wordt afgenomen, zodat er dieper in kan worden gegaan op de reden en achterliggende gedachte voor het ondergaan van de cosmetische behandeling.

NVPC

Ali Pirayesh, een bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC), is het niet eens met de conclusie die wordt getrokken uit de scriptie. Volgens hem is achttien jaar de leeftijd vanaf wanneer je een verantwoorde beslissing kunt nemen over een cosmetische behandeling. “Ik ben vijftig jaar en toch is mijn brein is misschien nog niet helemaal volwassen. Er zijn ook meiden van zestien jaar die al extreem meerderjarig zijn”, vertelt Pirayesh. “Wanneer kun je jezelf eigenlijk volwassen noemen?” 

De chirurg van Amsterdam Plastic Surgery vindt wel dat 18 jaar de minimale leeftijd is voor cosmetische behandelingen. “Wanneer een jongeman, met toestemming van zijn ouders, iets aan zijn flaporen wilt laten doen dan is dat natuurlijk een andere zaak. Maar ik doe absoluut niet aan een ‘Sweet Sixteen borstvergroting’, zoals je dat in Amerika ziet.”

Mooi zijn is volgens de dokter altijd al belangrijk geweest. “Zelfs in de tijd van Cleopatra zag je dat vrouwen zich wasten in speciale melken. Tegenwoordig merken we dat we met veel andere culturen in aanraking komen.” De chirurg benoemt ook dat we ons in een steeds jongere en vitalere samenleving begeven, wat ervoor zorgt dat we er steeds mooier en verzorgd uit willen zien.

“Ik zie de toegenomen interesse in plastische chirurgie als een positief teken van tijdsgeest”, aldus de arts, die waarschuwt dat alles wat mogelijk is, niet per se wenselijk is. “Persoonlijk houd ik van slanke vrouwen met mooie rondingen, maar mensen – en zéker jongeren – moeten wel oppassen dat de cosmetische behandelingen je niet compleet onnatuurlijk maken. Het is belangrijk dat je je eigen identiteit behoudt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *